Vidste du? Din online butik er mindst lige så vigtig som din fysiske.

Tilbage til Videnscenter

Forestil dig følgende scenarie. En børnefamilie er et lille år væk fra at skulle fejre deres ældste barns konfirmation. Snakken kommer ind på, hvad de skal have at spise, og hvor de skal have det fra.

Hvilken af disse to handlemuligheder, tror du, det er mest realistisk de tager herfra?

  1.      Familien hopper fluks ud og starter bilen op og kører rundt og besøger de største fem catere
         i deres nærområde, som de kender til.

  2.      Familien åbner fluks en computer, skriver ”Konfirmationsmad catering” og besøger online de
         hjemmesider, der placerer sig øverst på resultatsiden.


Mon ikke vi hurtigt kan blive enige om, at valgmulighed to er den handling, langt de fleste tyr til i dag, hvor mængden af informationer man kan indhente på nettet generelt set langt overskrider hvad man kan komme til i den fysiske verden. 


Netop derfor er det også utroligt vigtigt, at cateren sørger for at den information de tænker deres kunder har brug for, er tilgængelig online, på deres hjemmeside. Det være sig både information omkring forretningen generelt, værdisættet, og vigtigst af alt, en flot og fyldestgørende præsentation af de retter, der kan bestilles – samt en let og tilgængelig måde at bestille dem på.  


At mange forbrugere i dag foretrækker at gøre deres research og lægge deres bestilling online bakkes op af den omfattende rapport, Dansk Erhverv (2019) har udarbejdet omkring danskernes online handlevaner. Heri oplyser de, at en af hovedgrundene til, at forbrugeren foretrækker at handle online, netop kan findes i at det er bekvemt. Forbrugerne finder det tiltalende, både at de oplever at de sparer tid ved at handle på den måde, og så gør det en forskel for dem, at de kan handle når det passer dem og ikke kun inden for den fysiske butiks åbningstid*1. Altså tyder det også på, at der er salg at hente, når man som cater udvider sine åbningstider for sine kunder, ved at gøre det muligt at handle døgnet rundt alle årets dage.

 

En anden rapport fra Dansk erhverv fra 2020 bakker ligeledes op om behovet for at være tilstede med sit udbud online, da de har fundet ud af, at hele 87% af forbrugerne hovedsageligt undersøger en vare på nettet, forud for deres køb*2.

 

Derudover er der også omsætning at hente ved at have et ordentligt udbud online. Dansk Erhvervs rapport (2019) fastslår nemlig, at prisen i dag ikke er den afgørende faktor for, hvorfor den danske forbruger foretrækker at handle online. I dag er det i langt højere grad et præsentabelt udvalg og den nemme brugerflade, der er afgørende for kundens handlevillighed online. Altså er det muligt for cateren i dag at være til stede online uden at det er nødvendigt at skulle skrue sine priser ned.

 

CaterSys’ eventcatering-platform åbner op for muligheden for både at tilbyde kunderne udadtil en flot og præsentabel webshop. Og så gør den det muligt for kunderne at lægge en bestilling døgnet rundt, uden man behøver at være nervøs for, om man har kapaciteten til at producere det bestilte. CaterSys leverer nemlig et alsidigt administrationsmodul, hvor cateren kan justere i sin kapacitet helt ned på produktniveau, sådan så den gode kundeoplevelse sikres.

 

*1Rapport fra Dansk Erhverv (2019)

*2Rapport fra Dansk Erhverv (2020)

 

 

/Jannie Gram, kommunikationsansvarlig, CaterSys

Juni, 2021