Sådan starter du dit eget frokostfirma


Går du med en drøm om at starte dit eget frokostfirma med gang i gryderne og en skare af tilfredse kunder, der lovpriser din mad og gode kundeservice?

Potentialet for at levere firmafrokoster har oplevet et stort boom over de seneste årrækker, da flere og flere kontorer har opdaget værdien i at bestille et sundt og nærende frokost-måltid til sine medarbejdere.

Det har skabt et rigtig godt udgangspunkt for nyklækkede frokostcatere.

Men hvor skal man lige starte, når man er i den spæde begyndelse på at starte sit frokostfirma op?

I den her artikel giver vi dig en tjekliste af gode råd til, hvilke overvejelser du bør gøre dig og hvad du skal huske at tænke ind i dine planer, når du går i gang med at starte dit frokostfirma.

Undersøg dine konkurrenter

Folk vælger ikke nødvendigvis et bestemt frokostfirma på grund af maden de serverer. Med mange udbydere på markedet, er det oftest andre faktorer der bestemmer, hvem der i sidste ende vinder kunden.

Det kan være, at du vælger at specialisere dig i en bestemt retning når det kommer til et verdenskøkken eller gennem tilgangen til din madlavning. Du kan også stikke ud fra dine konkurrenter ved at tilbyde dine kunder en unik service ved for eksempel at gøre det muligt for medarbejderne at bestille nem aftensmad med hjem, som de modtager sammen med deres frokost.

Sæt dig grundigt ind i de regler der er omkring fødevarehåndtering

Alle der arbejder med mad skal overholde nogle fastsatte regler omkring korrekt fødevarehåndtering. Læs mere om de helt specifikke krav, der er til din branche, inde på Fødevarestyrelsens hjemmeside. 

Derudover skal du være klar over i dit valg af køkken, at også det skal godkendes af Fødevarestyrelsen.

Hold styr på regnskabet

Få en god start på din færd som firma-cater og sørg for, at du har styr på dit regnskab og dine faktureringer. En ordentlig regnskabsstyring fra start vil ikke kun give dig ro i forhold til den daglige drift, det giver dig også mulighed for at kigge på din virksomheds historiske udvikling og give dig et bedre overblik over, hvordan din økonomiske udvikling reelt har været.

Skab gode kundeoplevelser

Når du er kommet i gang med dit salg af firmafrokoster, starter en af de største udfordringer, frokostcatere kæmper med. Nemlig kundeloyalitet. Med mange udbydere på markedet, kan det være svært at fastholde sine kunders engagement, og vi oplever, at netop kundeloyalitet er mange frokostcateres største udfordring. Derfor anbefaler vi, at du sørger for jævnligt at variere dit udbud og format på en måde, hvor du holder omkostningerne nede hos dig selv, men sørger for at dine kunder altid finder din mad spændende og smagfuld. Fælden med at lave de samme retter i det format, der virker, falder rigtig mange frokostcatere desværre i – til stor glæde for deres konkurrenter, som tør tænke i nye spændende tilføjelser løbende.

Differentiér dig selv på markedet

En anden måde du kan sikre dig dine kunders loyalitet, er ved at differentiere dig selv fra dine konkurrenter på din kundeservice. Giv dine kunder muligheden for at skræddersy den frokostoplevelse, de helst vil have hos dig, og pludselig kan du noget, dine konkurrenter ikke kan, da mange frokostcatere leverer ét koncept, som deres kunder skal kunne acceptere for at handle hos dem.

I dag findes der mange forskellige behov for oplysning i forhold til allergener, sådan så folk ved, hvis der er særlige ingredienser i en ret, de ikke kan tåle eller bare ikke ønsker at spise. Ved at sørge for at oplyse om allergener ved alle dine retter, er du allerede et skridt foran mange af dine konkurrenter.

Der er derudover stor forskel på kontor til kontor, hvor meget grønt kontra kød, der bliver spist. Det betyder, at der stort set altid er alt for meget mad tilbage, når frokosten er overstået, fordi man som cater sørger for, at alle bliver mætte af de elementer af frokosten, de helst vil have. Men hvis du giver hvert kontor mulighed for at angive, om de foretrækker mere grønt frem for kød, eller ønsker en anelse mere pålæg, sikrer du dig fortsat, at dine kunder får en lækker og mættende frokost, og du skærer dine egne omkostninger ned, ved kun at skulle tilberede den mængde mad, der rent faktisk bliver spist.

Portal til frokostbestilling

Bliv set, og vær den mest attraktive på markedet

Sørg for at dit firma kommer ud til relevante kunder.

Det er ikke umuligt at starte et frokostfirma op, men det kræver en hel masse arbejde, og en af de største grunde, vi oplever, til at frokostfirmaer ikke lykkedes med at komme ordentligt i gang er, at de får prioriteret deres tid forkert.

Hvordan man så gør det rigtigt er ikke så ligetil da der er mange ender der skal hænge sammen, når man begiver sig ud på det eventyr det er at starte en ny virksomhed op. Dog er der rigtig meget tid og energi at hente ved at sørge for at få så mange af sine administrationsopgaver automatiseret fra start af, sådan så man har mere tid og overskud til at fokusere på sin forretning og sine kunder.

Derfor anbefaler vi, at den daglige kundekontakt i forhold til bestillinger og rettelser hertil automatiseres i en grad hvor rettelser og bestillinger automatisk registreres, sådan så køkkenet altid er informeret om, hvor meget mad de skal lave, og fakturaer også automatisk bliver ajourført. Det skaber ro i dagligdagen at vide, at der bliver taget god hånd om dine kunder gennem nogle rammer, der kører helt automatisk.

Vælg det rette administrationssystem

Når du er på udkig efter et administrationssystem, er det vores erfaring, at et system, der ikke kun tager imod bestillinger, men også har udvidede muligheder for at tilpasse det til individuelle behov man har som frokostcater samt et system der hjælper en til at tage sig af sine kunder på bedste vis uden at tage for mange tidsressourcer, at foretrække.

Med CaterSys’ administrationssystem bliver du i stand til netop det. Med base i Aarhus er vi på mange punkter en klassisk jysk virksomhed, som ikke synes det er fedt at prale. Ikke desto mindre får vi gang på gang bekræftet af vores kunder, at der ikke er nogen andre frokostsystemer på markedet, der kan slå sig med vores, når det kommer til at opfylde de forventninger, frokostcatere har til et frokostsystem. Det bryster vi os selvfølgelig meget af, og vi er ikke i tvivl om, at vores succes i høj grad skyldes vores meget tætte samarbejde med vores kunder. Den tætte kontakt betyder nemlig, at vi altid har fingeren på pulsen og udvikler vores system i takt med branchen og ud fra de behov, der løbende opstår, både fra vores kunder og vores kunders kunder.

Desuden er vi et selvstændigt softwarehus, der ikke har part i nogen frokostfirmaer overhovedet, hvorfor vi sikrer, at vi har alle vores kunders bedste for øje – altid!

Skal vi tage en snak omkring hvordan vi hjælper dig i gang eller videre med dit frokostfirma, er du velkommen til at kontakte os.

Vi er specialister inden for online administration og softwareudvikling til madbranchen, så har du en eventcateringvirksomhed eller laver du på en anden vis mad, du sælger online, har vi helt sikkert også en løsning, der passer til dig og dine behov.

 

Se kontaktinfo

 

 

 

 

 



18. februar 2021