Tre gode råd til e-handel af mad

“The difference between the most successful online stores and those who have not yet realised
the emerging power of digitalization is increasing.”

Sådan lyder det fra e-commerce ekspert fra DIBS, Patrick Müller. Afstanden mellem dem, der har
taget digitaliseringen til sig, og dem der hænger i bremsen bliver i disse dage større og større,
hvilket understreger vigtigheden af at følge med udviklingen og være i stand til at se, hvad kunderne
efterspørger, når de skal handle online.

Vi har samlet tre gode råd til dig, der sælger mad og enten allerede udbyder dine varer via e-handel
eller overvejer at gøre det.

1: Gør det nemt for dine kunder at betale
Ifølge DIBS synes danskerne, at det er mere attraktivt for dem at handle online de steder, hvor de
ikke er afhængige af at skulle have deres kort op af lommen, hver gang de vil handle. Således siger
knap hver femte, at de vil handle oftere de steder, hvor deres kortoplysninger er gemt til næste gang,
de vil lave et salg.

2: Det skal være bekvemt og ligetil
Andelen af danskere, der benytter sig af muligheden for at købe førpakket madvarer online er ifølge
DIBS steget fra 5 % i 2015 til knap en femtedel i 2016. Det indikerer, at danskerne efterspørger, at det
skal være så nemt at købe mad som muligt, og at de ser muligheder i at foretage deres køb online.
Derfor ligger der et stort potentiale i at åbne op de muligheder og features, der syner ekstra attraktive
for forbrugeren og gør dennes dagligdag nemmere.

3: Gå ikke glip af salg over mobilen
Mobilhandlen er ifølge DIBS steget fra 21 % i 2012 til 48 % i 2016 – det svarer til en stigning på 114 %.
Altså er det alfa omega at sikre, at det er lige så nemt at handle online på mobilen, som det er fra en
computer. Er din hjemmeside ikke mobilvenlig, går du højst sandsynligt glip af et salgspotentiale, du ikke
vidste var der, da over en tredjedel svarer, at de har annulleret et køb, fordi de ikke syntes, hjemmesiden
de ville handle fra var mobilvenlig.

Flere og flere danskere benytter sig af muligheden for at handle online i dag, og de er selektive omkring,
hvilken oplevelse de forventer, når de handler. CaterSys har specialiseret sig i at udvikle hjemmeside og
administrationsprogram til virksomheder, der sælger eller vil sælge mad online. Du er velkommen til at
kontakte os for en snak om, hvordan vi også kan hjælpe dig og din virksomhed videre.

 

 

 

 

*tallene i artiklen stammer fra rapporten: Nordic e-commerce - DIBS’ annual report about e-commerce 2016 

 

/Jannie Gram, kommunikationsansvarlig, CaterSys